En følsom jernverkseier
Dempet og elegant biografi om en sentral aktør i 1800-tallets nye Norge.
Arild Stubhaug
Jacob Aall. I sin tid
Aschehoug, 2014
Dempet og elegant biografi om en sentral aktør i 1800-tallets nye Norge.
Arild Stubhaug
Jacob Aall. I sin tid
Aschehoug, 2014
Olav Brostrup Müller går seg vill i forskjellene mellom by og land i en bok som følger mange spennende eksistensielle spor, men aldri kommer helt i mål.
Olav Brostrup Müller
Kjedet enebolig. Rapport fra provinsen
Cappelen Damm, 2014
Marta Breens bok er det beste utgangspunkt for en tredje feministisk bølge i Norge.
Marta Breen
Født feminist. Hele Norge baker ikke
Gyldendal, 2014
Engasjerende, men også lettere kaotisk skildring av kokainhandelens enorme innflytelse.
Roberto Saviano
ZeroZeroZero. Hvordan kokainet styrer verden
Oversatt av Pål H. Aasen
Aschehoug, 2014
Skammens historie er eit lettlese oversiktsverk som kan skape sunn skepsis til autoritetane.
Sigmund Aas og Thomas Vestgården
Skammens historie. Den norske stats mørke sider 1814–2014
Cappelen Damm, 2014
Trua mi på humaniora er styrkt, men det er ei fattig trøyst når trua på rettstryggleiken i Noreg har fått ein grundig knekk.
Johan Dragvoll, Bjørn C. Ekeland og Arild Linneberg
Justismordets retorikk
Vidarforlaget, 2013
Jan Tennøe
Torgersensaken. Juks satt i system. 1957—2013
SpreDet, 2013
To bøker om Sveriges største og viktigste mediehus får til sammen fram den dype tvetydigheten som ligger i et familieeid selskap.
Bernt Hermele
Firman Bonnier. Sveriges mäktigaste mediesläkt
Leopard förlag, 2013
Björn af Kleen
Lucke & Lull. Arvet efter en Bonnier
Weyler förlag, 2013
Kulturbløffen er godt timet, men slapt skrevet og svakt tenkt.
Kristian Meisingset
Kulturbløffen. Hvordan vi sviktet eliten og fornærmet folk flest.
Cappelen Damm, 2013
Velferdsdebatten i Sverige og Norge er temmelig lik. Men Jon Hustads bok bidrar ikke til økt kunnskap om problemene verken her eller der.
Jon Hustad
Farvel Norge. Velferdsstatens fremtidige kollaps.
Dreyer, 2013
Den bedste blurb som Torgrim Eggen kunne tænke sig – tror jeg – er kort og godt: En fest! Spørgsmålet er hvem der er inviteret til festen og hvem der ikke er.
Torgrim Eggen
Berlin. Det 20. århundrets hovedstad.
Cappelen Damm, 2013
Edvard Munch spankulerer ut av maleriene, tar penselen fatt, begynner på’n igjen. Fargene spraker, strekene spriker i alle retninger. Så samler de seg. At det går an! Men det gjør det, og det skjer i tegneserieskaper Steffen Kvernelands tjukke sakprosabok om Norges største maler.
Forfatterbrevene er ikke hva de var – om de noen gang har vært det.
Forfatteren risser opp øyene vi aldri kommer til annet enn gjennom hennes bok. Og kartografi blir poesi.
En god biografi ser verden gjennom ett menneskes liv. Hvorfor skulle ikke historien om et maleri kunne gjøre det samme?
Dette er mye mer enn en biografi i tradisjonell forstand. Men myten omkring Valen blir holdt varm. Er det kanskje tryggere å opprettholde enn å utfordre det inngrodde bildet av den upopulære, misforståtte komponisten?