Publisert på nett

Er journalistikken solgt?

De frie mediene er under press, og betalt innhold fortrenger stadig mer av den uavhengige journalistikken. Eller vent: Er det egentlig så enkelt? To bøker om innholdsmarkedsføring viser at det ikke er lett å sammenfatte den rivende medieutviklingen som skjer akkurat nå.

Jens Barland (red.)
Innholdsmarkedsføring. Konsept, forretningsmodeller, juss, etikk og praksis
Cappelen Damm Akademisk, 2016

Pål Nisja-Wilhelmsen
Innholdsmarkedsføring. Fortjent, eid og kjøpt
Gyldendal, 2020

Synk eller svøm

I en ideell verden vil en god bok alltid finne veien til sine lesere. I virkeligheten er forfattere og forlag avhengige av god markedsføring. Hva skal til for å kapre lesernes gunst, og har det blitt forfatterens oppgave å skaffe seg oppmerksomhet for å selge bøker?

Tillit på tanketorget

I ein medielandskap prega av stadig meir avansert innhaldsmarknadsføring, må redaktørstyrte medium kommunisere svært tydeleg om kvifor dei fortener tillit som formidlar av solid kunnskap og uavhengige vurderingar.