Er lærebøkene gode? Er skjermen bedre? Og hva er konsekvensene av at kunstig intelligens og digitale løsninger fortrenger tradisjonelle lærebøker?
Bestill her eller kjøp i butikk eller hos Narvesen. (I Narvesen fra onsdag 10. desember)
En bok som leses av en promille av befolkningen, kan få store oppslag i landets største aviser. Bøker som alle har lest, får nesten ingen offentlig oppmerksomhet: lærebøker. Det gjør vi noe med i denne utgaven.
Vi anmelder et utvalg lærebøker i grunnskolen. Hva lærer elevene av bøkene? To av kritikerne mener kunnskapsinnholdet fortrenges av overdreven didaktikk og refleksjon.
Mohamed Abdi har sett på læremidler for norsk for voksne innvandrere. Han mener de har blitt integreringspolitiske virkemidler som innprenter bestemte kulturelle verdier.
Kristoffer Kjelling diskuterer fordeler og ulemper med digitale læremidler. Ane Christiansen forteller om hvordan vilkårene for lærebokforfattere har blitt stadig mer krevende de siste årene.
I en samtale med lærebokforfatterne Alexander Sandtorv og Erik Steineger utforsker vi sjangeren og spør: Er læremidler den viktigste litteraturen vi har?
Hege Munch Gundersen, direktør i Kopinor, mener det faglitterære kretsløpet er i fare. Noen må betale for at det skal komme ny kunnskap inn i systemet, men gratis digitale alternativer i skolen truer finansieringen av ny faglitteratur.
Politikerne vil satse på trykte læremidler, men økte bevilgninger ser ikke ut til å resultere i flere bøker til elevene. Daniel Hesby Hansen har skrevet en stor reportasje om penger, politikk og forsvunne lærebøker.
Hva lærer elevene om sakprosa i videregående skole, og kan det påvirke deres skriveferdigheter resten av livet? Kjerstin Gjengedal har intervjuet to forskere som har studert norskbøkene i den videregående skolen.
Olav Slettebø og Sjur Sandvik Strøm har gjort et stort intervju av Jon Elster, som er i gang med et stort historisk prosjekt om de franske og amerikanske grunnlovene. Agnete G. Haaland gir fire råd for å bli en bedre forskningsformidler.
I Bok og politikk skriver Ali Esbati om Eirik Kvindeslands Iran og Israel. Gamle venner, nye fiender
Rosettaprisen for årets beste sakprosaoversettelse gikk til Egil Halmøy for oversettelsen av Neige Sinnos Trist tiger. Aon Raza Naqvi har intervjuet ham.
Prosa avrunder årets 30-jubileum med et essay om den første Prosa-redaktøren Mari Toft og en antiautoritær ånd i Prosa og NFFO, av Jon Rognlien.
Lærebokanmeldelser:
- Cathrine Krøger anmelder Arena 5. Samfunnsfag fra Aschehoug
- Birgitte Gustava Røthe Bjørnøy anmelder Enter 10. Learner’s Book fra Gyldendal
- Kenneth Moe anmelder Norsk 8 fra Cappelen Damm
Øvrige bokanmeldelser:
- Erle Marie Sørheim anmelder Bendik Wolds Blomstret og brent. Thomas Manns krig fra Aschehoug
- Erik Lundesgaard anmelder André Mundals Knust av systemet fra Gyldendal
- Johan L. Tønnesson anmelder Lesekultur. Hvordan styrke lesing i skolen
Dessuten byr vi på debatt og protester, madman og quiz med Anne Gaathaug.
Signe-Lill Valkvæ har illustrert forsiden, Johanne Hjorthol har stått for design og Eirik Ulltang Birkeland har lest korrektur.