Retorikk i dårlig selskap

Frode Helland har undersøkt rasismens retorikk med utgangspunkt i antisemittiske ytringer fra før andre verdenskrig og det han oppfatter som rasistiske ytringer fra vår egen tid. Sammenstillingen er ikke helt uproblematisk.

Frode Helland
Rasismens retorikk. Studier i norsk offentlighet
Pax, 2019

Et nidskrift

Politivoldsaken. Norges største forskningsskandale er en eneste lang og innbitt prosedyre mot forskerne Gunnar Nordhus, Edvard Vogt og Anders Bratholm. Det mest klanderverdige er likevel forsøket på å diskreditere alle dem som har fortalt at de har sett, deltatt i, eller blitt utsatt for politivold.

Bjarne Kvam, Per Christian Magnus og Tom Kristensen
Politivoldsaken. Norges største forskningsskandale
Vigmostad og Bjørke, 2019

Er alt teater politisk?

Keld Hyldig skriver grundig og medrivende om den tidlige Ibsen-tradisjonen. Drude von der Fehr og Siren Leirvåg skriver intenst utforskende om samtidsteater og samtidsdramatikk. Begge bøkene er kjærkomne bidrag til faglitteraturen om norsk teater.

Keld Hyldig
Ibsen og norsk teater. Del 1, 1850–1930
Vidarforlaget, 2019

Drude von der Fehr og Siren Leirvåg
Teater som betyr noe. Hendelse, tenking og tilbud
Vidarforlaget, 2019

Debatt

Å ta tenning for norskfaget. Svar til Ingebjørg Tonne

Ingebjørg Tonne har brukt mykje meir tid og krefter på revideringa av læreplanen for norskfaget enn eg har. Ho har site i gruppa som har utforma forslaget til ny læreplan som Kunnskapsdepartementet fekk i vår, og når Tonne då tek tenning på mine kritiske tankar om denne læreplanen, framført i teksten Sentrum og periferi i det nye norskfaget (Prosa 4/19), er det all grunn til å høyra etter.

Å ta telling. Språklig mangfold i fagfornyelsen LK20

Jeg fikk Prosa nr. 4 i hende her om dagen og leste med interesse og etter hvert vantro artikkelen til Øystein Vangsnes om læreplanen i norsk i fagfornyelsen, LK20. I ingressen går han hardt ut: «Språkleg mangfald og variasjon blant elevane i den norske skulen er ein potensiell pedagogisk ressurs som ikkje vert sett og utnytta i den nye læreplanen i norsk». Dette er en drøy påstand. Den bør underbygges godt.

Spalter