Årets siste utgave ute nå! Tema: Læremidler
Er lærebøkene gode? Er skjermen bedre? Og hva er konsekvensene av at kunstig intelligens og digitale løsninger fortrenger tradisjonelle lærebøker?
Er lærebøkene gode? Er skjermen bedre? Og hva er konsekvensene av at kunstig intelligens og digitale løsninger fortrenger tradisjonelle lærebøker?
Hvis jeg var forlagsredaktør i Cappelen Damm og så at førsteopplaget av denne svært gode og matnyttige boka forsvant fort, ville jeg allerede nå planlegge en ny og enda bedre utgave.
Tove Stjern Frønes, Ingeborg Anly, Sigrid Briseid, Marte Eek-Høgås og Marte Tovsrud Syverinsen
Lesekultur.
Hvordan styrke lesing i skolen
Cappelen Damm Akademisk, 2025
Det står dårlig til med norsk offentlig sektor om vi skal tro André Mundal. Stemmer det?
André Mundal
Knust av systemet.
Historier fra et Norge som har gått seg bort … og hvordan vi finner veien videre
Kagge, 2025
Cappelen Damms lærebok i norsk for åttende klasse gjør en svært god jobb med å stimulere de unges leselyst, men hva med kjærligheten til ekte litteratur?
Marte Blikstad-Balas, Christoffer Beyer-Olsen og Mette Haustreis
Norsk 8.
Grunnbok
Cappelen Damm, 2020
Bendik Wolds Thomas Mann-monografi er lærd, velskrevet og litt for moralistisk.
Bendik Wold
Blomstret og brent.
Thomas Manns krig
Gyldendal, 2025

En bok som leses av en promille av befolkningen, kan få store oppslag i landets største aviser og de gjeveste litteraturpriser. Bøker som alle har lest, får nærmest ingen offentlig oppmerksomhet overhodet: lærebøker.
Innkjøpskomiteen må ha vurdert annleis enn fagpersonane, men på kva grunnlag?
Forslagene om at staten skal arrangere «samleiefestivaler» eller at filosofene skal bli ledere i staten synes ikke aktuelle for vår tids politiske diskusjoner.
Grepstad leser meg tendensiøst, men jeg påpeker bare det åpenbare: Når vi strengt tatt ikke vet hva øksa har blitt brukt til, er den åpen for fortolkning.