Årets siste utgave ute nå! Tema: Læremidler
Er lærebøkene gode? Er skjermen bedre? Og hva er konsekvensene av at kunstig intelligens og digitale løsninger fortrenger tradisjonelle lærebøker?
Er lærebøkene gode? Er skjermen bedre? Og hva er konsekvensene av at kunstig intelligens og digitale løsninger fortrenger tradisjonelle lærebøker?
Norskbøker for innvandrere har blitt integreringspolitiske læremidler.
Det er dessverre sjelden noen blir begeistret av synet av en lærebok, og det ble jeg heller ikke av Gyldendals lærebok i engelsk for 10. trinn, Enter 10.
Elizabeth Diskin og Kirsti Grana Winsvold
Enter 10.
Learner’s Book
Gyldendal, 2021 (2. utgave)
Denne læreboken i samfunnsfag viser at didaktikken har fortrengt kunnskapen i skolen.
Kristin Gregers Eriksen, Sara Kristensen Grødem, Tuva Skjelbred Nodeland og Guro Jabolousie Sibeko
Arena 5.
Samfunnsfag
Aschehoug, 2020
Vi risikerer et system uten ny kunnskap, der alle forsyner seg, men ingen fører noe tilbake.

En bok som leses av en promille av befolkningen, kan få store oppslag i landets største aviser og de gjeveste litteraturpriser. Bøker som alle har lest, får nærmest ingen offentlig oppmerksomhet overhodet: lærebøker.
Innkjøpskomiteen må ha vurdert annleis enn fagpersonane, men på kva grunnlag?
Forslagene om at staten skal arrangere «samleiefestivaler» eller at filosofene skal bli ledere i staten synes ikke aktuelle for vår tids politiske diskusjoner.
Grepstad leser meg tendensiøst, men jeg påpeker bare det åpenbare: Når vi strengt tatt ikke vet hva øksa har blitt brukt til, er den åpen for fortolkning.