Årets siste utgave ute nå! Tema: Læremidler
Er lærebøkene gode? Er skjermen bedre? Og hva er konsekvensene av at kunstig intelligens og digitale løsninger fortrenger tradisjonelle lærebøker?
Er lærebøkene gode? Er skjermen bedre? Og hva er konsekvensene av at kunstig intelligens og digitale løsninger fortrenger tradisjonelle lærebøker?
En kommentar til NRK, Nerdrum, kulturministeren, ytringsfriheten, mobiltelefoner, Fritt Ord, kjærligheten og andre aktuelle saker.
Mens trykte lærebøker har en eldgammel tradisjon, har de digitale læremidlene knapt tre tiår på baken. Hvordan kan vi skape god læring på skjerm?
En skole uten lærebøker bør for alltid være utenkelig. Det er derfor jeg misjonerer.
Norskbøker for innvandrere har blitt integreringspolitiske læremidler.

En bok som leses av en promille av befolkningen, kan få store oppslag i landets største aviser og de gjeveste litteraturpriser. Bøker som alle har lest, får nærmest ingen offentlig oppmerksomhet overhodet: lærebøker.
Innkjøpskomiteen må ha vurdert annleis enn fagpersonane, men på kva grunnlag?
Forslagene om at staten skal arrangere «samleiefestivaler» eller at filosofene skal bli ledere i staten synes ikke aktuelle for vår tids politiske diskusjoner.
Grepstad leser meg tendensiøst, men jeg påpeker bare det åpenbare: Når vi strengt tatt ikke vet hva øksa har blitt brukt til, er den åpen for fortolkning.