Prosa 30 år! Farvel til offentligheten?

Prosa fyller 30 år! I denne utgaven feirer vi selvsagt oss selv, men kaster først og fremst blikket på offentligheten rundt oss.

Prosa nr. 1/2025 kommer ut fredag 14. mars, og kan bestilles her.

I Prosa nr. 1/1995 hadde Internet nettopp startet sitt inntog i de skrivendes liv – et verktøy man kunne bruke, med fordeler og ulemper. Siden den gang har digitaliseringen valset over de tradisjonelle rommene i offentligheten.

I nummerets første del ser vi nærmere på noen av konsekvensene: Kulturjournalistikken og kritikken er i nedgang. Samtaler som før var allemannseie i dagsavisene, er nå forbeholdt nisjemedier som Klassekampen, Morgenbladet og de allmennkulturelle tidsskriftene. Dette har Kjerstin Gjengedal skrevet reportasje om.

Bernhard Ellefsen og Aasne Jordheim har skrevet hvert sin kommentar om tidsskriftenes vilkår og rolle i dag – førstnevnte er nedstemt, sistnevnte er mer oppstemt.

Danby Choi reflekterer over Subjekts rolle i offentligheten, og Mikael Godø undersøker noen tydelige tendenser i journalistikkens språk.

For øvrig byr vi på:

PROSA 30 ÅR

Vi kaster et tilbakeblikk på den første utgaven, som skuer tilbake på oss:

  • Jostein Gripsrud skrev Norges første bokessay, om fjernsynet, i Prosa nr. 1/1995. I dette nummeret vurderer han allmennkringkastingens skjebne i dag
  • Ottar Grepstad er jubileumsintervjuet med de samme spørsmålene han ble stilt i nr. 1/1995
  • Naïd Mubalegh har utforsket hvorfor kråka er og må være Prosas høye beskytter
  • Det nyfødte pseudonymet Frank Hallaisen kaster et tilbakeblikk på den første utgaven av Prosa

KRITIKKONKURRANSE

Vi fikk inn mange bidrag til Prosas kritikkonkurranse for unge, og ifølge juryen hadde alle klare kvaliteter. Vinnertekstene trykkes her:

  • Nr 1: Hanna Mortensdatter Vandeskog for sin anmeldelse av Ludivine Bantignys Revolusjon
  • Nr 2: Amanda Torsteinsdatter Hersvik for sin anmeldelse av Eivind Torgersens Rattus norvegicus
  • Nr 3: Sigurd Stranda for sin anmeldelse av Helene Uris Jeg naken drakk

SAMFUNNETS HUKOMMELSE

Sakprosaen inneholder utallige opplysninger. Hver detalj bør være rett, og hver detalj kan fortelle oss mye:

  • Birgitte Kjos Fonn, Ellen Lexerød Hovlid og Paul Bjerke evaluerer utviklingen i sakprosaetikken de siste tiårene med Partiet som case
  • Trond Åm har skrevet om en øks og hva denne kan fortelle oss om nasjonsbygging og demokrati

BOKANMELDELSER

  • Espen Grønlie om Janne S. Drangholts og Therese G. Eides (ill.) Fra Snorre til Skaranger
  • Ragnhild Freng Dale om Thomas Hylland Eriksens Det umistelige
  • Ali Jones Alkazemi om Jonas Bals’ Kampen fortsetter
  • Merete Røsvik om Bjørn Tore Pedersens Øyeblikk med Aktuell
  • Kenneth Moe om Hvem hva hvor 2025
  • Frida Skatvik om Andreas Reckwitz’ Slutten på illusjonene

FASTE SPALTER

  • OVERSETT: Merete Franz skriver om kunstig intelligens og oversettelse
  • BOK OG POLITIKK: Ali Esbati skriver om Emma Holtens Underskudd
  • PROSAISK QUIZ med Anne Gaathaug
  • SISTEPLASS: Madmen eter bolle

Tegningen på forsiden er av Eivind Falk, Prosas hustegner 1995-2000, og det fins flere av de gamle tegningene hans på innsiden. Johanne Hjorthol har stått for design, og Eirik Ulltang Birkeland har lest korrektur.