Det har kommet mye kritikk den siste uka mot Bokskya og nettbokhandlene. Mye er berettiget og lanseringen har langt fra vært optimal. Men la nå dette ligge. Hvordan fungerer egentlig Bokskya og kjøp av e-bøker fra nettbokhandlene når man har blitt ferdig med å registrere seg alle steder, og koblet nettbokhandlene opp mot Bokskya? Hvordan fungerer Bokskya når man er på tur?

For å ta det med en gang: Jeg har store forventninger til kjøp av e-bøker på håndholdte enheter som iPad og iPhone. Jeg er vant til å bruke Kindle på iPad, hvor one-click-buy er måten man kjøper e-bøker på. Avstanden i tid mellom tanken på en bok jeg ønsker meg og til å faktisk begynne å lese den er svært kort. Jeg har kjøpt mange bøker på denne måten på togturene til og fra jobb.

Den norske modellen er mer kompleks og vanskelig enn Kindle. Dette aksepterer jeg til en viss grad. Når innholdet leveres av mange ulike nettbokhandler, og ikke bare én, er det ikke å vente at man får til optimale løsninger med en gang.

De siste dagene har jeg forsøkt å laste ned e-bøker fra nettbokhandlene til Akademika, Bokkilden, Libris og Digitalbok på min iPad på vei til og fra jobb. Av disse er det kun Libris som har bestått togtesten. Årsaken er enkel. Mens alle de andre nettbokhandlene knytter selve betalingen opp mot BankID, som jo er en Java-løsning som ikke støttes av Apple og iPad, omgår Libris dette ved å bruke en annen løsning som støtter iPad. Prosessen er riktignok relativt tungvint, man er nødt til å skrive inn alle VISA-kort-opplysninger hver gang man handler, noe som er både tidkrevende og knotete i trange togseter. Men hos Libris fikk jeg i hvert fall betalt, lastet ned e-boken og begynt å lese den. (Boken jeg lastet ned var forøvrig»Kjære Gabriel» av Halfdan W. Freihow). Men bra blir det først når Libris (og de andre?) tilbyr et mobilt grensesnitt for e-bøker og mulighet for å legge igjen VISA-informasjonen hos dem, slik at jeg ikke må oppgi de samme opplysningene hver gang jeg skal gjennomføre et kjøp. Da begynner vi å nærme oss Kindle-standard. Etter det jeg forstår jobber Libris.no nå med å få til begge disse løsningene, og det er bra.

Det er merkelig at de aller fleste nettbokhandlene velger en BankID-løsning på betalingssiden når dette ikke støttes verken av iPad eller iPhone som mange av oss bruker til å lese e-bøker på. Har ikke bokhandelaktørene forstått hvilket marked de har i de mange av oss som bruker masse tid på å reise mellom A og B i løpet av en dag? Tydeligvis ikke. Jeg er temmelig sikker på at en smertefri og enkel betalingsløsning er en vesentlig nøkkelfaktor for å få e-bøker til å «ta av » i det norske markedet, i tillegg til et godt utvalg og et moderat prisnivå. Den aktøren som raskest tilbyr en svært enkel løsning for kjøp og nedlasting kommer til å ta store markedsandeler. Når innhold og pris i stor grad er det samme hos de fleste tilbyderne, er det tilgjengelighet og tid som er konkurranseparametrene.

Når det gjelder selve kvaliteten på nettbokhandlenes måte å informere om e-bøker på, er også Libris.no i førersetet. I motsetning til de andre nettbokhandlene, har de laget en egen fane/menypunkt med tittelen «E-bøker til under 100-lappen». Et kjekt sted å gå for å finne utvalget av de billigste e-bøkene. Navigeringen på Libris.no er enkel og oversiktlig, og de har også et eget menypunkt hvor man kan bla i alle e-bøkene de har på lager. Klikker man der får man en temmelig lang liste av utvalget av norske e-bøker og som man raskt kan skrolle gjennom. Dette fungerer utmerket på iPad for å få en oversikt over hva som finnes og til hvilken pris. Libris.no har funnet et grensesnitt å navigere i som fungerer.

Når det gjelder selve leseopplevelsen i Bokskya-appen er det flere ting å utsette. Det mest irriterende er imidlertid en del forsinkelse når man blar fra en side til den neste. Det skjer ikke hele tiden, men gjerne når man begynner på et nytt kapitel. Forsinkelsen er ikke lang, men akkurat nok til at leseopplevelsen blir forstyrret. Løsningen gir heller ikke rett høyremarg, noe som gjør leseopplevelsen mer kaotisk enn normalt. Men funksjonalitet i forhold til å endre skritstørrelse, font og kontrast fungerer utmerket.

Min foreløpige konklusjon er: Jeg kommer til å bruke Bokskya en god del framover. Jeg kommer til å sjekke nye tilbud ofte, og hvis forlagene prioriterer å tilby en større og større e-bok-base raskt, kommer jeg også til å handle mange titler jevnt og trutt. Jeg kommer til å handle hos den aktøren som kan tilby den enkleste betalingsløsningen, og det betyr mer enn at konkurrentene selger boken noe rimeligere. Jeg forventer at all backlist, også den som selges som pocket i bokhandlene, vil bli solgt til en lavere pris som e-bok enn p-bok. Jeg trodde ikke mine egne øyne da jeg så at svært mange backlist-titler var dyrere som e-bok enn i pocket. Da tenker jeg: Hvordan få et e-bokmarked til ikke å ta av? Den vertikalt integrerte bokbransjen, med eierforlagenes ønske om å beskytte fysisk bokhandel, er trolig grunnen til denne meningsløse prispraksisen.

Når det gjelder prisnivå sier min magefølelse som følger; backlist e-bøker til 69, 79 og 89 kroner: Jeg nøler ikke med å handle hvis det er en e-bok jeg vil ha. 99 kroner: Terskelen stiger litt, men fortsatt vil jeg raskt trykke på kjøpknappen. Over 100: Det skal være en bok jeg virkelig har lyst på. (Ja, jeg er litt ødelagt av å kjøpe bøker på Kindle til 9,99 dollar). Når det gjelder nye titler som vil selges til langt høyere priser, opp mot 300 kroner, er jeg faktisk usikker på min egen brukeradferd. Slik jeg tenker nå er det så mye backlist jeg fortsatt ikke har lest og som jeg har lyst på, at terskelen for å kjøpe en ny e-bok til 300 kroner er svært høy.